https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/issue/feedStudia Periegetica2025-09-27T11:58:18+00:00Marek Nowackimarek.nowacki@wsb.poznan.plOpen Journal Systems<p>„Studia Periegetica” jest multidyscyplinarnym i międzynarodowym czasopismem naukowym publikującym artykuły z zachowaniem wysokich standardów etyki wydawniczej, recenzowanym anonimowo przez co najmniej dwóch recenzentów (dobieranych przez redaktora ze względu na posiadaną wiedzę) i publikowanym w otwartym dostępnie online.</p> <p>„Studia Periegetica” publikuje prace empiryczne i teoretyczne stanowiące istotny wkład w rozwój wiedzy teoretycznej i metodologicznej o turystyce, rekreacji i zrównoważonym rozwoju.</p>https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2084Wyposażenie turystyki przygodowej: polowania na obszarze południowej Afryki w latach 1890–19392025-09-24T09:44:19+00:00Christian M. Rogersonchrismr@uj.ac.zaJayne M. Rogersonjayner@uj.ac.za<p>Artykuł stanowi wkład w badania nad historią turystyki przygodowej. Nowatorskim elementem jest przedstawienie perspektywy historycznej dotyczącej organizacji i wyposażenia w produkty oraz sprzęt niezbędny do uprawiania jednego z niszowych rodzajów turystyki przygodowej. Szczególnym obszarem zainteresowania jest obszar południowej Afryki w latach 1890–1939, kiedy był on promowany jako destynacja dla myśliwych. Przedmiotem badań jest odzież, sprzęt i usługi potrzebne myśliwym w Afryce. Badanie opiera się na źródłach archiwalnych, w tym przede wszystkim na specjalistycznych przewodnikach opracowywanych dla brytyjskich myśliwych. W badanym okresie uczestnicy tej formy aktywności przygodowej — głównie Anglicy polujący na terytoriach kolonialnych w południowej Afryce — potrzebowali szerokiego wachlarza różnych produktów i usług. Łańcuchy dostaw były zróżnicowane: wiele produktów wytwarzano za granicą i importowano w celu sprzedaży w południowej Afryce. Przykładami takiego wyposażenia były m.in. specjalistyczna odzież, broń palna i karabiny, produkty medyczne oraz aparaty fotograficzne — wszystkie te rzeczy stanowiły niezbędne elementy ekwipunku myśliwego. Głównym sprzętem wytwarzanym lokalnie były wozy, konstruowane na miejscu i stanowiące podstawowy środek transportu wielu myśliwych — poszukiwaczy przygód udających się w głąb afrykańskiego lądu.</p>2025-09-01T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Christian M. Rogerson, Jayne M. Rogersonhttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2078Zrównoważony rozwój nigeryjskiej branży eventowej: analiza czynników wpływających na wybór obiektu na przyjęcie weselne2025-09-24T09:44:17+00:00Mercy B. Bellobellomercy5@gmail.comEnesi C. Majebiemajebi@noun.edu.ngYekinni O. Bellobello.yekini@gmail.com<p>Artykuł opisuje badanie mające na celu analizę kluczowych cech obiektu, jakimi kierują się pary w stanie Lagos w Nigerii przy wyborze miejsca na przyjęcie weselne. Autorzy chcieli w ten sposób wypełnić istniejącą lukę badawczą w dziedzinie zarządzania wydarzeniami w kontekście gospodarki rozwijającej się. Na potrzeby badania ilościowego przeprowadzono ankietę z udziałem 323 par małżeńskich, które skorzystały z usług 37 agencji eventowych zarejestrowanych na terenie 20 jednostek samorządu terytorialnego stanu Lagos. Zebrane dane poddano analizie za pomocą modelowania równań strukturalnych metodą cząstkowych najmniejszych kwadratów (SEM-PLS). Na<br />podstawie uzyskanych wyników modelowania potwierdzono cztery z sześciu wysuniętych hipotez<br />badawczych, z których wynika, że liczba miejsc siedzących (H1), położenie i dostępność (H4), koszt<br />i przystępność cenowa (H5) oraz parametry instalacji elektrycznej lokalu (H6) znacząco wpływają na wybór miejsca na przyjęcie weselne. Autorzy przedstawiają praktyczne rekomendacje dla menedżerów agencji eventowych, które mogą usprawnić świadczenie usług i zwiększyć ich konkurencyjność. Ponadto badanie stanowi wkład do literatury dotyczącej zachowań konsumentów i planowania imprez weselnych i wspiera zrównoważony rozwój nigeryjskiej branży eventowej.</p>2025-09-23T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Mercy B. Bello, Enesi C. Majebi, Yekinni O. Bellohttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2097Turystyka korporacyjna a kreowanie doświadczeń – studium przypadku wielkoszlemowych turniejów tenisowych2025-09-27T11:58:18+00:00Natalia LatuszekNatalia.Latuszek@ue.poznan.pl<p>Udział w wydarzeniach sportowych, kulturalnych lub innych wiąże się z różnorodnymi doświadczeniami, które mają istotne znaczenie dla turystyki korporacyjnej, ponieważ jej głównym celem jest budowanie relacji z kluczowymi interesariuszami. Pomimo praktycznego znaczenia tej formy turystyki nie poświęcano jej dotąd zbyt dużo uwagi w badaniach naukowych, a w szczególności pomijano perspektywę organizatorów tego typu wydarzeń. Wobec tej luki badawczej, niniejszy artykuł zawiera analizę struktury produktów turystyki korporacyjnej w kontekście kreowania doświadczeń. Przedmiotem badania są cztery turnieje tenisowe zaliczane do tzw. Wielkiego Szlema. Na przełomie 2023/24 dokonano analizy tematycznej stron internetowych tych wydarzeń. Wyniki pokazują, że elementy produktu turystyki korporacyjnej tworzą przestrzeń doświadczeń, która może wzbogacić wrażenia gości korporacyjnych w porównaniu do tego, czego doświadczają pozostali widzowie. Kompleksowa oferta turystyki korporacyjnej podczas turnieju tenisowego powinna uwzględniać miejsca premium, wysokiej jakości jedzenie i napoje, dedykowany personel, aktywności związane z tenisem oraz inne ekskluzywne usługi.</p>2025-09-27T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Natalia Latuszek