https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/issue/feedStudia Periegetica2025-10-24T10:59:25+00:00Marek Nowackimarek.nowacki@wsb.poznan.plOpen Journal Systems<p>„Studia Periegetica” jest multidyscyplinarnym i międzynarodowym czasopismem naukowym publikującym artykuły z zachowaniem wysokich standardów etyki wydawniczej, recenzowanym anonimowo przez co najmniej dwóch recenzentów (dobieranych przez redaktora ze względu na posiadaną wiedzę) i publikowanym w otwartym dostępnie online.</p> <p>„Studia Periegetica” publikuje prace empiryczne i teoretyczne stanowiące istotny wkład w rozwój wiedzy teoretycznej i metodologicznej o turystyce, rekreacji i zrównoważonym rozwoju.</p>https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2084Wyposażenie turystyki przygodowej: polowania na obszarze południowej Afryki w latach 1890–19392025-09-24T09:44:19+00:00Christian M. Rogersonchrismr@uj.ac.zaJayne M. Rogersonjayner@uj.ac.za<p>Artykuł stanowi wkład w badania nad historią turystyki przygodowej. Nowatorskim elementem jest przedstawienie perspektywy historycznej dotyczącej organizacji i wyposażenia w produkty oraz sprzęt niezbędny do uprawiania jednego z niszowych rodzajów turystyki przygodowej. Szczególnym obszarem zainteresowania jest obszar południowej Afryki w latach 1890–1939, kiedy był on promowany jako destynacja dla myśliwych. Przedmiotem badań jest odzież, sprzęt i usługi potrzebne myśliwym w Afryce. Badanie opiera się na źródłach archiwalnych, w tym przede wszystkim na specjalistycznych przewodnikach opracowywanych dla brytyjskich myśliwych. W badanym okresie uczestnicy tej formy aktywności przygodowej — głównie Anglicy polujący na terytoriach kolonialnych w południowej Afryce — potrzebowali szerokiego wachlarza różnych produktów i usług. Łańcuchy dostaw były zróżnicowane: wiele produktów wytwarzano za granicą i importowano w celu sprzedaży w południowej Afryce. Przykładami takiego wyposażenia były m.in. specjalistyczna odzież, broń palna i karabiny, produkty medyczne oraz aparaty fotograficzne — wszystkie te rzeczy stanowiły niezbędne elementy ekwipunku myśliwego. Głównym sprzętem wytwarzanym lokalnie były wozy, konstruowane na miejscu i stanowiące podstawowy środek transportu wielu myśliwych — poszukiwaczy przygód udających się w głąb afrykańskiego lądu.</p>2025-09-01T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Christian M. Rogerson, Jayne M. Rogersonhttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2078Zrównoważony rozwój nigeryjskiej branży eventowej: analiza czynników wpływających na wybór obiektu na przyjęcie weselne2025-09-24T09:44:17+00:00Mercy B. Bellobellomercy5@gmail.comEnesi C. Majebiemajebi@noun.edu.ngYekinni O. Bellobello.yekini@gmail.com<p>Artykuł opisuje badanie mające na celu analizę kluczowych cech obiektu, jakimi kierują się pary w stanie Lagos w Nigerii przy wyborze miejsca na przyjęcie weselne. Autorzy chcieli w ten sposób wypełnić istniejącą lukę badawczą w dziedzinie zarządzania wydarzeniami w kontekście gospodarki rozwijającej się. Na potrzeby badania ilościowego przeprowadzono ankietę z udziałem 323 par małżeńskich, które skorzystały z usług 37 agencji eventowych zarejestrowanych na terenie 20 jednostek samorządu terytorialnego stanu Lagos. Zebrane dane poddano analizie za pomocą modelowania równań strukturalnych metodą cząstkowych najmniejszych kwadratów (SEM-PLS). Na<br />podstawie uzyskanych wyników modelowania potwierdzono cztery z sześciu wysuniętych hipotez<br />badawczych, z których wynika, że liczba miejsc siedzących (H1), położenie i dostępność (H4), koszt<br />i przystępność cenowa (H5) oraz parametry instalacji elektrycznej lokalu (H6) znacząco wpływają na wybór miejsca na przyjęcie weselne. Autorzy przedstawiają praktyczne rekomendacje dla menedżerów agencji eventowych, które mogą usprawnić świadczenie usług i zwiększyć ich konkurencyjność. Ponadto badanie stanowi wkład do literatury dotyczącej zachowań konsumentów i planowania imprez weselnych i wspiera zrównoważony rozwój nigeryjskiej branży eventowej.</p>2025-09-23T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Mercy B. Bello, Enesi C. Majebi, Yekinni O. Bellohttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2097Turystyka korporacyjna a kreowanie doświadczeń – studium przypadku wielkoszlemowych turniejów tenisowych2025-09-27T11:58:18+00:00Natalia LatuszekNatalia.Latuszek@ue.poznan.pl<p>Udział w wydarzeniach sportowych, kulturalnych lub innych wiąże się z różnorodnymi doświadczeniami, które mają istotne znaczenie dla turystyki korporacyjnej, ponieważ jej głównym celem jest budowanie relacji z kluczowymi interesariuszami. Pomimo praktycznego znaczenia tej formy turystyki nie poświęcano jej dotąd zbyt dużo uwagi w badaniach naukowych, a w szczególności pomijano perspektywę organizatorów tego typu wydarzeń. Wobec tej luki badawczej, niniejszy artykuł zawiera analizę struktury produktów turystyki korporacyjnej w kontekście kreowania doświadczeń. Przedmiotem badania są cztery turnieje tenisowe zaliczane do tzw. Wielkiego Szlema. Na przełomie 2023/24 dokonano analizy tematycznej stron internetowych tych wydarzeń. Wyniki pokazują, że elementy produktu turystyki korporacyjnej tworzą przestrzeń doświadczeń, która może wzbogacić wrażenia gości korporacyjnych w porównaniu do tego, czego doświadczają pozostali widzowie. Kompleksowa oferta turystyki korporacyjnej podczas turnieju tenisowego powinna uwzględniać miejsca premium, wysokiej jakości jedzenie i napoje, dedykowany personel, aktywności związane z tenisem oraz inne ekskluzywne usługi.</p>2025-09-27T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Natalia Latuszekhttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2114Opinie pracowników branży turystycznej dotyczące wdrażania inteligentnych technologii2025-10-16T13:45:43+00:00Selda Guvenseldaegilmezgil@comu.edu.trBayram Sahinbsahin@balikesir.edu.trOzge Erdalozge.bicer3087@gmail.comIbrahim Misiribrahimmisir@balikesir.edu.tr<p>Wobec trwającej transformacji cyfrowej, która kształtuje współczesny krajobraz biznesowy, wdrażanie zaawansowanych technologii stało się strategiczną koniecznością dla wielu organizacji. Pomimo znacznego ryzyka, inwestycje technologiczne tego typu stwarzają istotne możliwości rozwoju i poprawy konkurencyjności. Zaniedbania w tym zakresie mogą poważnie osłabić długoterminową rentowność firmy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. W związku z tym, w opisanym w artykule badaniu autorzy wykorzystują Model Akceptacji Technologii (TAM) w połączeniu z pozytywnymi wymiarami gotowości technologicznej do analizy opinii pracowników branży turystycznej na temat inteligentnych technologii. Dane uzyskane za pomocą ankiety internetowej z udziałem 388 respondentów wskazują, że na zamiar korzystania z inteligentnych technologii pozytywnie wpływają ich subiektywna użyteczność, pozytywne nastawienie do technologii oraz innowacyjność pracownika. Wyniki te podkreślają kluczową rolę czynników poznawczych i determinujących postawy w kształtowaniu gotowości pracowników do korzystania z inteligentnych narzędzi. Tym samym badanie dostarcza teoretycznych i praktycznych wniosków, które można wykorzystać do szerszego wdrażania technologii w sektorze turystycznym.</p>2025-10-16T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Selda Guven, Bayram Sahin, Ozge Erdal, Ibrahim Misirhttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2080Intencje behawioralne pracowników dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w zrównoważonej turystyce2025-10-21T12:39:43+00:00Yollanda Kakomweykakomwe@gmail.comModjadji Matilda Mashapammashapa@uj.ac.zaTembi Maloney Tichaawatembit@uj.ac.za<p>Celem badania była ocena wpływu ośmiu czynników kształtujących intencje behawioralne pracowników branży turystycznej dotyczące wykorzystania systemów sztucznej inteligencji w ich środowisku pracy. Badane czynniki obejmowały oczekiwaną wydajność i wysiłek wymagany podczas korzystania z nowych narzędzi, sprzyjające warunki, względną przewagę w stosunku do innych rozwiązań, zgodność z potrzebami użytkowników, złożoność i możliwość wypróbowania nowych narzędzi. Czynniki te zostały wykorzystane jako predyktory intencji behawioralnych i zachowań<br />użytkowych. Dane dotyczące pracowników branży turystycznej do analizy PLS-SEM zebrano przy pomocy ankiety internetowej. Wyniki wskazują na istnienie dodatniej i statystycznie istotnej korelacji między oczekiwaną wydajnością, oczekiwanym wysiłkiem oraz wpływem społecznym z jednej strony, a intencjami behawioralnymi z drugiej. Ponadto stwierdzono, że warunki sprzyjające, zgodność z potrzebami użytkowników, złożoność i możliwość wypróbowania były dodatnio i w sposób statystycznie istotny skorelowane z intencjami behawioralnymi, które z kolei były skorelowane<br />z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przez pracowników. Badanie przyczynia się do lepszego zrozumienia, w jaki sposób cechy samych użytkowników wpływają na wdrażanie sztucznej inteligencji, zapewniając tym samym wskazówki dla organizacji próbujących znaleźć optymalną drogę działania uwzględniającą złożone czynniki behawioralne związane ze zmianami technologicznymi.</p>2025-10-21T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Yollanda Kakomwe, Modjadji Matilda Mashapa, Tembi Maloney Tichaawahttps://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/2120Od recenzji do rzeczywistości: rola elektronicznego marketingu szeptanego w kształtowaniu doświadczeń turystów w RPA2025-10-24T10:59:25+00:00Bramwell Kundishora Gavazabgavaza@wsu.ac.zaPenitence Ndebelepenitencendebele25@gmail.com<p>W badaniu przeanalizowano wpływ elektronicznego marketingu szeptanego (eWOM) na doświadczenia turystów z RPA, a szczególnie sposób, w jaki treści umieszczane w internecie kształtują plany wyjazdów turystycznych, aktywność w miejscu docelowym oraz oceny wystawiane po zakończeniu wyjazdu. Wraz z rozwojem platform cyfrowych, takich jak Instagram, TikTok i TripAdvisor, eWOM zaczął odgrywać kluczową rolę w procesie wyszukiwania informacji turystycznych, kształtowania oczekiwań i dzielenia się wrażeniami z pobytu. Badanie opiera się na danych jakościowych zebranych podczas częściowo ustrukturyzowanych wywiadów prowadzonych przez internet z udziałem 30 turystów z RPA, którzy korzystali z platform eWOM podczas planowania wyjazdów turystycznych i w ich trakcie. Wyniki wskazują, że eWOM znacząco wpłynął na wybór miejsca docelowego, poziom zaufania do informacji turystycznych oraz zachowania turystów, w tym na wybór aktywności w miejscu docelowym, jak również na chęć dzielenia się swoimi wrażeniami w sieci. Badanie zwraca uwagę na wpływ rzetelnych i wiarygodnych treści eWOM na zadowolenie turystów i ich przyszłe decyzje wyjazdowe. Biorąc pod uwagę jego kluczową rolę w całym cyklu doświadczeń turystycznych, eWOM powinien stać się strategicznym elementem marketingu turystycznego i zarządzania doświadczeniami turystycznymi.</p>2025-10-24T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2025 Bramwell Kundishora Gavaza, Penitence Ndebele