Data publikacji : 2025-07-08

Reguły wywierania wpływu stosowane przez managerów a skuteczność ich działania ze względu na przynależność pokoleniową pracownika

Karolina Oleksa-Marewska

https://orcid.org/0000-0003-1280-7090

Mikołaj Pilc



Principles of persuasion applied by managers and their effectiveness based on the employee's generational affiliation

Abstrakt

Wzrastająca różnorodność pokoleniowa na polskim rynku pracy generuje różne wyzwania dla menedżerów. Artykuł porusza problem skuteczności reguł wywierania wpływu stosowanych przez menedżerów w zależności od przynależności pokoleniowej pracowników. Celem artykułu jest zbadanie, które z sześciu reguł wywierania wpływu społecznego zaproponowanych przez Roberta Cialdiniego mają największy związek z efektywnością zarządzania przedstawicielami  pokoleń obecnych na polskim rynku pracy: Baby Boomers, X, Y oraz Z. W artykule przedstawiono wyniki badań (N=178) opartych na autorskim kwestionariuszu, w którym analizowano efektywność poszczególnych reguł wpływu w kontekście pokoleniowym. Badanie wykazało, że reguła wzajemności działa na wszystkie pokolenia, a jej znaczenie rośnie stosunkowo wraz ze zmianą pokoleń. Reguła lubienia i sympatii była najefektywniejsza dla pokoleń Y i Z, podkreślając znaczenie relacji z przełożonymi. Reguła zaangażowania i konsekwencji miała większe znaczenie dla starszych pokoleń, natomiast reguła autorytetu była istotna dla Baby Boomers i pokolenia Z. Reguły społecznego dowodu słuszności i niedostępności miały najmniejsze znaczenie we wszystkich badanych pokoleniach.

Słowa kluczowe:

pokolenie Baby Boomers, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z, reguły wywierania wpływu, przynależność pokoleniowa, zarządzanie międzypokoleniowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Oleksa-Marewska, K., & Pilc, M. (2025). Reguły wywierania wpływu stosowane przez managerów a skuteczność ich działania ze względu na przynależność pokoleniową pracownika: Principles of persuasion applied by managers and their effectiveness based on the employee’s generational affiliation. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, (ONLINE FIRST). https://doi.org/10.58683/dnswsb.2043

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Wydawca
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań
e-mail: journals@poznan.merito.pl
Uczelnia
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań

O platformie:
Copyright 2022 by Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP