Gry symulujące zmiany klimatyczne jako skuteczne narzędzie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Oleksandra Khalaim
Abstrakt
Zmiany klimatyczne to jeden z najważniejszych problemów, przed jakimi stoi obecnie ludzkość. Tymczasem programy nauczania w szkołach na Ukrainie w większości przypadków nie zawierają aktualnej, praktycznej wiedzy na temat zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych. W artykule przedstawiono przykłady stosowania w szkołach znanych na świecie gier symulujących zmiany klimatyczne. Przeanalizowano je pod kątem przydatności jako narzędzia w edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR). W badaniu poddano ocenie 12 gier pochodzą- cych z pięciu źródeł działających na zasadzie otwartego dostępu (m.in. WWF, Red Cross Climate Centre). Gry wykorzystano w badaniu pilotażowym przeprowadzonym w pięciu ukraińskich szkołach w celu oceny ich przydatności w programie nauczania w ramach przedmiotów biologicznych. Zastosowanie gier przyniosło istotne efekty w postaci większego zrozumienia zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych oraz wiedzy na temat możliwych rozwiązań. Proponowane gry mogą skutecznie wypełnić lukę edukacyjną w tej dziedzinie.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe:
Rozwój zrównoważony, Edukacja ekologiczna, Zmiany klimatyczne, Gry symulacyjne
Khalaim, O. (2017). Gry symulujące zmiany klimatyczne jako skuteczne narzędzie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Studia Periegetica, 17(1), 111–122. Pobrano z https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/sp/article/view/134