Aljasser, I.A., & Sasidhar, B. (2013). Gender effect on customer satisfaction in banking sector: A study of banks in Saudi Arabia. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 3(5), 9–15. https://doi.org/10.9734/BJEMT/2015/16858
Anderson, S., Pearo, L.K., & Widener, S.K. (2008). Drivers of service satisfaction: Linking customer satisfaction to the service concept and customer characteristics. Journal of Service Research, 10(4), 365–381. https://doi.org/10.1177/1094670508314575
DOI: https://doi.org/10.1177/1094670508314575
Barsukova, O. (2022). Podorozhi pid chas viyny: de pomeljeno vidpochyvaty i yak bezpechno orhanizuvaty mandrivku. Ukraińska Prawda. https://life.pravda.com.ua/travel/2022/06/20/249177/
Bobek, V., Gotal, G., & Horvat, T. (2023). Impacts of the 2022 war in Ukraine on the travel habits of Ukrainian tourists. Naše Gospodarstvo/Our Economy, 69(3), 56–67. https://doi.org/10.2478/ngoe-2023-0018
DOI: https://doi.org/10.2478/ngoe-2023-0018
Borkowski, K. (red.) (2022). Ruch turystyczny w Małopolsce w 2022 roku. Małopolska Organizacja Turystyczna. http://www.mot.krakow.pl/media/badanie-ruchu-turystycznego/brt-malopolska-2022/raport-szczegolowy-brt-malopolska-2022-dostosowany.pdf
Borkowski, K. (red.) (2023a). Ruch turystyczny w Krakowie w 2022 roku. Małopolska Organizacja Turystyczna. http://www.mot.krakow.pl/media/badanie-ruchu-turystycznego/ruch-turystyczny-w-krakowie-w-roku-2022-wersja-pelna.pdf
Borkowski, K. (red.) (2023b). Ruch turystyczny w Małopolsce w 2023 roku. Małopolska Organizacja Turystyczna. http://www.mot.krakow.pl/media/badanie-ruchu-turystycznego/ruch-turystyczny-w-malopolsce-w-roku-2023-wersja-pelna.pdf
Borkowski, K. (red.) (2024). Ruch turystyczny w Krakowie w 2023 roku. Małopolska Organizacja Turystyczna. https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=58088
Brachacz, I. (2022). Ukraińcy tłumnie ruszyli w Polskę jako turyści. Interia.pl. https://wydarzenia.interia.pl/autor/irmina-brachacz/news-ukraincy-tlumnie-ruszyli-w-polske-jako-turysci,nId,6154458
Bryant, B.E., & Cha, J. (1996). Crossing the threshold. Marketing Research, 8(4), 20–28.
Caldara, D., & Matteo, I. (2022). Measuring geopolitical risk. American Economic Review, 112(4), 1194–1225. https://doi.org/10.1257/aer.20191823
DOI: https://doi.org/10.1257/aer.20191823
Correia, A. (2022). Modelling tourism behaviour. W: A. Correia, & S. Dolnicar (red.), Women’s voices in tourism research — Contributions to knowledge and letters to future generations. The University of Queensland. https://doi.org/10.14264/817f87d
Craig, L., & Van Tienoven, T.P. (2019). Gender, mobility and parental shares of daily travel with and for children: A cross-national time use comparison. Journal of Transport Geography, 76, 93–102. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2019.03.006
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2019.03.006
DART. (2021). Provedennya doslidzhennya vnutrishn’oho ta vyyiznoho turyzmu ukrayintsiv. DART. https://drive.google.com/file/d/1VbzkC8sG9muJGJjEUCFkzBfAsIVbke9A/view
Eurostat. (2024a). Persons participating in tourism for personal purposes by sex. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tour_dem_tosex__custom_10859184/default/table?lang=en
Eurostat (2024b). Population on 1 January by age and sex. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/demo_pjan__custom_9548541/default/table?lang=en
Fuller, D., Wilde, S.J., Hanlan, J., & Mason, S. (2007). Destination decision making in tourism regions on Australia’s East Coast. School of Commerce Research Paper Series, 7. Flinders Business School.
GUS. (2023). Mieszkańcy Ukrainy objęci ochroną czasową. GUS.
Jain, D., & Tiwari, G. (2019). Explaining travel behaviour with limited socio-economic data: Case study of Vishakhapatnam, India. Travel Behavior and Society, 15, 44–53. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.12.001
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.12.001
Jones, S., Johnson-Yale, C., Millermaier, S., & Pérez, F.S. (2009). US college students’ Internet use: Race, gender and digital divides. Journal of Computer — Mediated Communication, 14, 244–264. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.12.001
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01439.x
Khoo-Lattimore, C., & Wilson, E. (red.) (2017). Women and travel: Historical and contemporary perspectives. Apple Academic Press Inc.
DOI: https://doi.org/10.1201/9781315365879
Krawczyk, M. (2024). Wszystko co najważniejsze. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/mateusz-m-krawczyk-mapa-wojen-i-konfliktow-na-swiecie/
Kwok, S.Y., Jusoh, A., & Khalifah, Z.B. (2016). The influence of service quality on satisfaction: Does gender really matter? Intangible Capital, 12, 444–461. https://doi.org/10.3926/ic.673
DOI: https://doi.org/10.3926/ic.673
Li, X., Li, X.R., & Hudson, S. (2013). The application of generational theory to tourism consumer behavior: An American perspective. Tourism Management, 37(C), 147–164. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.01.015
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.01.015
Lodovici, M.S., Pesce, F., Malgieri, P., Maffi, S., & Rosa, C. (2012). The role of women in the green economy — The issue of mobility. European Parliament.
Middleton, V.T.C. (1994). Marketing in travel and tourism. Butterworth-Heinemann.
Mittal, V., & Kamakura, W.A. (2001). Satisfaction, repurchase intention and repurchase behavior: Investigating the moderating effects of customer characteristic. Journal of Marketing Research, 38(1), 131–142. https://doi.org/10.1509/jmkr.38.1.131.18832
DOI: https://doi.org/10.1509/jmkr.38.1.131.18832
Niemczyk, A., Gródek-Szostak, Z., Seweryn, R., & Grzega, U. (2024). Women and Sustainable Development: A European Cross-Country Analysis. Routledge.
Niemczyk, A., Seweryn, R., & Klimek, K. (2019). Przedstawiciele pokolenia Z jako uczestnicy ruchu turystycznego. Potrzeby − motywacje — zachowania. Difin.
Niemczyk, A., & Zamora, P. (2021). Interwencjonizm państwowy na rynku usług turystycznych w warunkach
DOI: https://doi.org/10.19195/2658-1310.27.3.2
pandemii COVID-19. Ekonomia — Wroclaw Economic Review, 27(3), 21–34. https://doi.org/10.19195/2658-1310.27.3.2
Niemczyk, A. (2010). Rola uwarunkowań psychologicznych w kształtowaniu zachowań konsumentów na rynku turystycznym — wybrane aspekty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 609, seria: Problemy Zarządzania Finansów i Marketingu, 16, 357–358.
Otegui-Carles, A., Araújo-Vila, N., & Fraiz-Brea, J.A. (2022). Solo travel research and its gender perspective: A critical bibliometric review. Tourism and Hospitality, 3, 733–751. https://doi.org/10.3390/tourhosp3030045
DOI: https://doi.org/10.3390/tourhosp3030045
Pearce, P.L. (2011). Tourist behaviour and the contemporary world. Channel View Publications. https://doi.org/10.21832/9781845412234
DOI: https://doi.org/10.21832/9781845412234
Pereira, A., & Carla, S. (2018). Women solo travellers: Motivations and experiences. Millenium, 6, 99–106. https://doi.org/10.29352/mill0206.09.00165
DOI: https://doi.org/10.29352/mill0206.09.00165
Pluta, J. (2023). Turystyka w Ukrainie istnieje mimo wojny. „Jedna czwarta obiektów turystycznych zniszczona lub pod okupacją”. https://portalobronny.se.pl/aktualnosci/turystyka-w-ukrainie-istnieje-mimo-wojny-jedna-czwarta-magnesow-turystycznych-zniszczona-lub-pod-okupacja-aa-5teE-SbWJ-sYcr.html
Point, T. (2022). Tourism management — Consumer behaviour. SEL University Press.
Polk, M. (2003). Are women potentially more accommodating than men to a sustainable transportation system in Sweden? Transportation Research, Part D, 8, 75–95. https://doi.org/10.1016/S1361-9209(02)00034-2
DOI: https://doi.org/10.1016/S1361-9209(02)00034-2
Salleh, M.Z., Said, A.M., Bakar, E.A., Ali, A.M., & Zakaria, I.B. (2016). Gender differences among hotel guest towards dissatisfaction with hotel services in Kuala Lumpur. Procedia Economics and Finance, 37, 27–32. http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30088-0
DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30088-0
Schwanen, T. (2007). Gender differences in chauffeuring children among dual-earner families. The Professional Geographer, 59(4), 447–462. https://doi.org/10.1111/j.1467-9272.2007.00634.x
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9272.2007.00634.x
Sebova, L., Pompurova, K., Marcekova, R., & Albertova, A. (2021). Solo female travelers as a new trend in tourism destinations. In: V. Katsoni, & C. van Zyl (red.), Culture and tourism in a smart, globalized, and sustainable world. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-72469-6_20
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72469-6_20
Seweryn, R. (2012). Lojalność odwiedzających wyzwaniem dla obszaru recepcji turystycznej w obecnych warunkach rynkowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 258, 24–34.
Simićević, J., Milosavljević, N., & Djoric. V. (2016). Gender differences in travel behaviour and willingness to adopt sustainable behaviour. Transportation Planning and Technology, 39(5), 527–537. https://doi.org/10.1080/03081060.2016.1174367
DOI: https://doi.org/10.1080/03081060.2016.1174367
Sinha, S., & Nair, B.B. (2021). Impact of COVID-19 on destination choice: An empirical study on sociodemographic determinants of future travel behaviour. Anatolia, 32(1), 128–131. https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1839523
DOI: https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1839523
Sirakaya, E., & Woodside, A.G. (2005) Building and testing theories of decision making by travellers. Tourism Management, 26, 815–832. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2004.05.004
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.05.004
Stojczew, K. (2021). Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 65(1), 157–172. https://doi.org/10.15611/pn.2021.1.09
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2021.1.09
Sürme, M. (2022). A research to determine the travel behaviors of women tourists. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(49), 168–181. http://dx.doi.org/10.31589/JO SHAS.919
DOI: https://doi.org/10.31589/JOSHAS.919
Urbańczyk, A. (2020). Dochód jako determinanta zachowań turystycznych pokolenia Z w świetle ekonomicznych teorii konsumpcji. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 391, 7–24.
Weaver, A. (2011). Tourism and the military: Pleasure and the war economy. Annals of Tourism Research, 38(2), 672–689. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.12.005
DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.12.005
WE Family Offices. (2024). Geopolitical risk update. https://www.wefamilyoffices.com/geopolitical-risk-update/
Wei-Han Tan, G., & Keng-Boon, O. (2018). Gender and age: Do they really moderate mobile tourism shopping behavior? Telematics and Informatics, 35(6), 1617–1642. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.04.009
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.04.009
Wieczorek, K. (2020). Czynniki wpływające na aktywność turystyczną i wybór destynacji turystycznych wśród studentów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 392, 100–112.
Yasin, B., Baghirov, F., & Zhang, Y. (2017). The role of travel experience and gender on travel information source selection. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8(2), 296–310. https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2017-0002
DOI: https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2017-0002