Data publikacji : 2010-06-30

Budżetowanie kosztów promocji

Marta Targowicz



Abstrakt

Problem budżetowania kosztów promocji powinien poprzedzać określenie tożsamości i istoty kosztów promocji. Koszty promocji, związane z działalnością każdej jednostki gospodarczej, stanowią koszty złożonego procesu, obejmującego nie tylko poszczególne projekty promocyjne, ale poprzedzające je procesy: badań rynkowych nad potrzebami i oczekiwaniami rynku, oraz opracowania strategii promocyjnej wyznaczającej cel, kierunki i sposób realizacji projektów. Analiza kosztów promocji powinna być prowadzona z uwzględnieniem różnych aspektów działalności jednostek (m.in. ekonomicznego, techniczno-organizacyjnego, prawnego), które wyznaczają warunkowania prowadzenia działalności promocyjnej. Ponadto koszty promocji należy wiązać i usytuowaniem promocji w działalności jednostki. Istotne jest poznanie cech charakterystycznych kosztów promocji i określenie ich wpływu na proces budżetowania. Podstawą budżetowania kosztów promocji jest rachunek kosztów, w którym odpowiednie (wieloprzekrojowe) grupowanie dostarcza informacji o kosztach obiektów sterowania kosztami promocji. Układ rodzajowy jest podstawą rejestracji kosztów promocji, a układ podmiotowy - wyznaczony przez miejsce promocji w działalności jednostki - określa ośrodki odpowiedzialne za ich poziom i strukturę, które stanowią nie tylko obszary związane bezpośrednio z promocją, ale również ośrodki pomocnicze oraz ośrodki wspierające informacyjnie. Układ nośnikowy pozwala zaprojektować przedmiotowe jednostki odniesienia kosztów promocji o charakterze przejściowym i ostatecznym Układ działaniowy - wyznaczony poprzez mapę procesowo-działaniowej - jest podstawą budżetowania opartego na działaniach. Wyznaczenie kosztów obiektów sterowania kosztami promocji (cele budżetowe) wymaga określenia kosztów działań oraz nośników kosztów działań, które stanowią pośrednie cele budżetowe. Implementacja procesu budżetowania wymaga stworzenia struktury składającej się z wielu kryteriów budżetu z uwzględnieniem podmiotowego, rodzajowego i przedmiotowego (np. w przekroju produktu) z wykorzystaniem rachunku kosztów działań. (abstrakt oryginalny)

Słowa kluczowe:

Budżetowanie, Promocja, Rachunek kosztów



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Targowicz, M. (2010). Budżetowanie kosztów promocji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej W Poznaniu, 28(28). Pobrano z https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/znwsb/article/view/1628

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Wydawca
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań
e-mail: journals@poznan.merito.pl
Uczelnia
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań

O platformie:
Copyright 2022 by Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP