Data publikacji : 2020-12-30

COVID-19 jako inhibitor aktywności turystycznej - przykład wakacyjnych planów Polaków

Klaudyna Kowalska



Agnieszka Niezgoda



Abstrakt

W wyniku globalnej pandemii COVID-19 światowa gospodarka staje przed wy-zwaniami kryzysu w wymiarze społecznym i gospodarczym. Jego skutki są trudne do oszacowania, jednak wpływ na branżę turystyczną jest niezaprzeczalny. Dotyczy to również zachowań konsumentów na rynku turystycznym, których stosunek do podróży uległ radykalnej zmianie. Celem badania przedstawionego w artykule jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób Polacy zmienili plany podróży oraz ich sposób organizacji w trakcie i po zakończeniu pandemii COVID-19. W pracy postawiono tezę, że pandemia jest inhibitorem aktywności turystycznej. Dane badawcze zostały zebrane za pomocą internetowego badania pilotażowego, w którym udział wzięło 190 dorosłych Polaków. Celem pytań w pierwszej części kwestionariusza było określenie ogólnej charakterystyki respondentów. Właściwa część kwestionariusza została podzielona na trzy części związane z COVID-19, dotyczące: 1) zmian w statusie zawodowym i materialnym respondentów, 2) ich planów odnośnie podróży oraz 3) gotowości do korzystania z zakwaterowania typu peer-to-peer (Airbnb). Wyniki badania wskazują, że pandemia jest nie tylko inhibitorem aktywności turystycznej, ale może również wpływać na zjawisko substytucji na rynku turystycznym. Potencjalni turyści mogą zrezygnować z zakupu dóbr i usług turystycznych na rzecz innych form wypoczynku (jest to substytucja zewnętrzna w stosunku do rynku turystycznego) lub wybrać inną ofertę na rynku tury-stycznym, czyli produkt substytucyjny wewnętrzny. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na status materialny i zawodowy części respondentów, a zdecydowana większość z nich musiała zmienić lub anulować swoje plany wakacyjne. Pandemia może stać się szansą na pobudzenie krajowej turystyki, jednak indywidualny sposób organizowania podróży może wskazywać na dalsze problemy touroperatorów. Pomimo pogorszenia się sytuacji finansowej dużej grupy respondentów, zdecydowanie mniej osób deklarowało chęć poszukiwania tańszych noclegów w przyszłości niż przed pandemią. (abstrakt oryginalny)

Słowa kluczowe:

COVID-19, Aktywność turystyczna, Zachowania konsumenta, Rynek turystyczny, Badania pilotażowe, Usługi turystyczne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Kowalska, K., & Niezgoda, A. (2020). COVID-19 jako inhibitor aktywności turystycznej - przykład wakacyjnych planów Polaków. Studia Periegetica, 32(4), 9–24. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6526

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań
e-mail: journals@poznan.merito.pl
Uczelnia
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań

O platformie:
Copyright 2022 by Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP