Adevi A.A., Mĺrtensson F., 2013, Stress rehabilitation through garden therapy: The garden as a place in the recovery from stress, Urban Forestry and Urban Greening, 12(2): 230-237.
Baciero A., Perea M., Gomez P., 2019, Touching your words : Why braille reading is special, Ciencia Cognitiva, 13(2): 54-57.
Bashir R., Bano H., Sajan H.M.R., 2014, Leisure Time Activities of Students with Visual Impairment, Academic Research International, 5(5): 186-196.
Berger S., 2011, The meaning of leisure for older adults living with vision loss, OTJR Occupation, Participation and Health, 31(4): 193-199.
Connell B.R., Jones M., Mace R., Mueller J., Mullick A., Ostroff E., Sanford J., et al., 1997, The principles of universal design, https://projects.ncsu.edu/ncsu/design/ cud/about_ud/udprinciplestext.htm [accessed: 22.03.2020].
Cooper Marcus C., 2016, The Future of Healing Gardens, Health Environments Research and Design Journal, 9(2): 172-174.
Dąbski M., Dudkiewicz, M., 2010, Przystosowanie ogrodu dla niewidomego użytkownika na przykładzie ogrodów sensorycznych w Bolestraszycach, Bucharzewie i Powsinie, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, 6: 7-17.
Dos Santos L.N., de Carvalho R.J., 2012, Ergonomics and accessibility for people with visual impairment in hotels, Work. 41, Suppl 1: 1417-1424. doi:10.3233/WOR-2012-0332-1417.
Finlay J.M., 2018, Therapeutic landscapes. From exceptional sites of healing to everyday assemblages of well-being, Routledge Handbook of Health Geography, Routledge, 116-123.
Goffman E., 1963, Stigma. Notes on the Management of Spoiled Identity, New York - London - Toronto: Schimon & Schuster.
Gonzalez M.T., Kirkevold M., 2015, Clinical use of sensory gardens and outdoor environments in Norwegian nursing homes: A cross-sectional e-mail survey, Issues in Mental Health Nursing, 36(1): 35-43.
Hagedorn R., 1988, Environment and opportunity: The potential of horticulture for enriching the life of disabled people, Clinical Rehabilitation, 2(3): 249-251.
Horton J., 2017, Disabilities, urban natures and children's outdoor play, Social & Cultural Geography, 18(8): 1152-1174.
Hussein H., 2009, Sensory Garden in Special Schools: The issues, design and use, Journal of Design and Built Environment, 5: 77-95.
Jakubowski M., Szczepańska, M., Ogonowska-Chrobrowska H., 2018, Ogrody i ścieżki zmysłów w procesie rekreacji i edukacji przyrodniczo-leśnej osób niewidzących i niedowidzących, archival materials: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych w Owińskach.
Jenkins G.R., Yuen H.K., Vogtle L.K., 2015, Experience of multisensory environments in public space among people with visual impairment, International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(8): 8644-8657.
Jessup G.M., Cornell E., Bundy A.C., 2010, The treasure in leisure activities: Fostering resilience in young people who are blind, Journal of Visual Impairment and Blindness, 104(7): 419-430.
Latkowska M.J., 2009, Ogród bez barier - jak urządzić ogród dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową i sensoryczną, in: B.J. Gawryszewska, B. Rothimel (eds.), Ogród za oknem. W poszukiwaniu formy, Warszawa: Wydawnictwo Sztuka Ogrodu Sztuka Krajobrazu, 96-108.
Latkowska M.J., Miernik M., 2012, Therapeutic gardens - places of passive and active "green therapy", Architektura. Czasopismo Techniczne, 8A(109): 245-250.
Lei D., Stepien-Bernab, N.N., Moras, V.S., MacKeben M., 2019, Effect of modulating braille dot height on reading regressions, PLoS ONE, 14(4): 1-18, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0214799.
Lotz D., 1997, Zum Erfahrungsfeld zur Entfaltung der Sinne (Hugo Kükelhaus), in: M. Dittmann (ed.), Entfaltung Aller Sinne: Projektbuch Für Den Kindergarten, Frankfurt: Beltz.
Luescher A., 2006, Experience field for the development of the senses: Hugo Kükelhaus' phenomenology of consciousness, International Journal of Art and Design Education, 25(1): 67-73.
Pasha S., 2013, Barriers to garden visitation in children's hospitals, Health Environments Research and Design Journal, 6(4): 76-96.
Paterson M., 2016, Seeing with the Hands: Blindness, Vision and Touch after Descartes, Seeing with the hands: blindness, vision, and touch after Descartes. Edinburgh University Press.
Pawłowska K., 2008, Ogród sensoryczny, in: S. Bernat (ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, Lublin: Instytut Nauk o Ziemi UMCS, Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, 143-152.
Perea M., Jiménez M., Martín-Suesta M., Gómez P., 2015, Letter position coding across modalities: Braille and sighted reading of sentences with jumbled words, Psychonomic Bulletin and Review, 22(2): 531-536.
Pudelska K., Dudkiewic, M., Durla W., Parzymies M., 2015, Dobór roślin do ogrodu sensorycznego, in: A. Wdowiak, A. Tucki (eds.), Aspekty środowiskowo-rekreacyjne i prawne zdrowia człowieka, Wrocław: Międzynarodowe Towarzystwo Wspierania i Rozwoju Technologii Medycznej, 61-73.
Reeve A., Nieberler-Walker K., Desha C., 2017, Healing gardens in children's hospitals: Reflections on benefits, preferences and design from visitors' books, Urban Forestry and Urban Greening, 26: 48-56.
Relf D., 1981, Dynamics of horticultural therapy, Rehabilitation Literature, 42(5-6): 147-150.
Rose D., 2012, Braille is spreading but who's using it?, BBC News, 13 February, https://www.bbc.com/news/magazine-16984742 [accessed: 19.02.2020].
Sensory Trust, 2003, Sensory garden design advice, 21 February, http://www.sensorytrust.org.uk/information/factsheets/sensory-garden-4.html [accessed: 25.02.2020].
Siu K.W.M., 2013, Accessible park environments and facilities for the visually impaired, Facilities, 31(13): 590-609.
Söderback I., Söderström M., Schälander E., 2004, Horticultural therapy: The "healing garden" and gardening in rehabilitation measures at Danderyd Hospital Rehabilitation Clinic, Sweden, Pediatric Rehabilitation, 7(4): 245-260.
Story M.F., Mueller J.L., Mace R.L., 1998, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities, Revised Edition, NC State University, The Center for Universal Design., Raleigh.
Szczepańska M., Wilkaniec A., Łabędzka D., Micińska J., 2013, Non-Visual Perception of Landscape - Use of Hearing and Other Senses in the Perception of Selected Spaces in the City of Poznań, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, 9:68-79.
Trojanowska M., 2014, Sensory gardens inclusively designed for visually impaired users, PhD Interdisciplinary Journal, 1: 309-317.
Ujma-Wasowicz K., Fross K., 2014, "Greenhouse of Senses" - A New Quality of Educational Space for the Blind, in: J. Charytonowicz (ed.), Advances in Human Factors and Sustainable Infrastructure, AHFE Conference, Las Vegas, 8262-8271.
Worth N., 2013, Visual Impairment in the City: Young People's Social Strategies for Independent Mobility, Urban Studies, 50(3): 574-586.
Woźnicka M., Janeczko E., Nowacka W.Ł., 2014, Wykorzystanie roślinności leśnej w edukacji leśnej osób z dysfunkcją narządu wzroku, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 38(1): 219-225.
Woźny A., Lauda, A., 2004, Analiza oczekiwań osób z dysfunkcją wzroku wobec cech i funkcji ogrodów, Architektura Krajobrazu, 37(4): 69-73.
Wysocki M., 2010, Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Wysocki M., 2012, Projektowanie uniwersalne - równość praw poprzez dostępność, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, 6: 26-33.
Zajadacz A., 2015, Evolution of models of disability as a basis for further policy chan ges in accessible tourism, Journal of Tourism Futures, 1(3): 189-202.
Zajadacz A., Lubarska A., 2019, Sensory gardens in the context of promoting well-being of people with visual impairments in the outdoor sites, International Journal of Spa and Wellness, 2(1): 3-17.
Żółkowska T., 2016, Uniwersalne projektowanie przestrzeni osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 21: 66-76.