Biniakiewicz B. (1993): Turnusy rehabilitacyjne możliwością realizacji idei integracji W: Turystyka, rekreacja i sport jako problem społeczno-wychowawczy współczesnego człowieka, red: W. Siwiński PDW Ławica, Poznań str. 176-181.
Borzyszkowska H. (1981): Zajęcia pozalekcyjne i poza szkolne oraz czas wolny dzieci upośledzonych umysłowo W: Upośledzenie umysłowe, pedagogika, red. K. Kirejczyk. PWN, Warszawa.
Borzyszkowska H. (1987): Budżet czasu wolnego i sposób jego zagospodarowania przez dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim szkoły podstawowej. "Zeszyty Naukowe" nr 93.
Braslawska-Haque M. (2000): Czytelnictwo uczniów lekko upośledzonych umysłowo z klas starszych. "Szkoła Specjalna" nr 1, s. 51-54.
Czajkowski K. (1979): Wychowanie do rekreacji. WSiP Warszawa Gruszkowska M. (2000): Ćwiczenia fizyczne a stany emocjonalne, potrzeby psychiczne i poziom intelektualny kobiet aktywnych ruchowo. Roczniki Naukowe AWF w Warszawie nr 39.
Halemba P., Harmaciński R. (2010): Poziom uczestnictwa w turystyce młodzieży niepełnosprawnej w województwie śląskim. W: Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej, red. J. Łuczak, S. Bronowicki Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu, Poznań.
Kaiser A., Sokołowski M. (2010): Elementy promocji zdrowia rodziny w turystyki rekreacji -podstawy teoretyczne. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu, Poznań.
Kaiser A., Sokołowski M., Bronowicki S., Jufikova J. (2010): Turystyka rowerowa treningiem zdrowotnym dla rodziny W: Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej, red. J. Łuczak, S. Bronowicki Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu, Poznań.
Kamiński A. (1989): Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza. Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wrocław.
Kirejczyk K. (1981): Metoda Decroly'ego, metoda ośrodków zainteresowań a metoda ośrodków pracy. W: Upośledzenie umysłowe, pedagogika, red. K. Kirejczyk. PWN, Warszawa.
Kwilecka M, Brożek Z. (2007): Bezpośrednie funkcje rekreacji Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, Warszawa.
Lubański K. (1990): Aktywność uczniów szkół podstawowych w czasie wolnym. "Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze" nr 9, str 341-346 Osiński W. (2002): Zarys teorii wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF Poznań.
Parchomiuk M. (2000): Sposoby spędzania czasu wolnego przez młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim i sprawną umysłowo. "Wychowanie na co Dzień" nr 4-5, s. 13-16.
Parzych K. (2010): Determinanty zachowań rekreacyjnych młodzieży szkolnej na przykładzie licealnej Słupska. W: Środowisko społeczno-przyrodnicze a aktywność fizyczna człowieka, red. A. Kaiser, M. Sokołowski. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu, Poznań.
Pasternak E. (1993): Przykłady badań nad rewalidacją uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. "Roczniki Pedagogiki Specjalnej" t. 4, s. 82-98.
Pięta J. (2004): Pedagogika czasu wolnego Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
Płoch L. (1992): Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Przecławski K. (1993): Czas wolny dzieci i młodzieży. W: Encyklopedia pedagogiczna red. W. Pomykało. Fundacja Innowacja Warszawa s. 75-76.
Szwarc H. (1987): Kultura fizyczna jako czynnik zdrowiu. W: II Kongres Naukowy Kultury Fizycznej. GKKFiT. Warszawa.
Tauber R. D., Siwiński W. (2002): Pedagogika czasu wolnego. Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań.
Turowski J. (1975): Struktura i funkcje rodziny a teoria rodziny nuklearnej. W: Przemiany rodziny polskiej red. J. Komorowska. PWN, Warszawa.
Żółkowska T. (1995): Aktywność poza dydaktyczna uczniów z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego a poziom opieki rodziców nad ich czasem wolnym. "Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii "nr 21, s. 115-128.