Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Warszawa 2005.
Appadurai A., Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Appadurai A., Towards an antropology of things, w: The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective, red. A. Appadurai, Cambridge University Press, Cambridge 1986.
Barth F., W stronę pełniejszego opisu i głębszej analizy zjawisk kulturowych, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Bloch M., Parry J., Pieniądz i moralność wymiany, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Burszta W., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wyd. Poznańskie, Poznań 2004.
Duvignaud J., Dar z niczego. O antropologii święta, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
Elias N., Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, PIW, Warszawa 1980.
Geertz C., Opis gęsty, w: idem, Interpretacja kultury. Wybrane eseje, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Godelier M., Zagadka daru, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Kołakowski L., Główne nurty marksizmu, cz. III: Rozpad, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
Krajewski M., Co dziś konsumujemy? Socjologia przedmiotów, w: Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej, red. A. Jawłowska, M. Kempny, IFiS PAN, Warszawa 2005.
Kuper A., Kultura - model antropologiczny, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa 2002.
Mauss M., Szkic o darze, w: idem, Socjologia i antropologia, KR, Warszawa 2001.
Miller D., Teoria zakupów, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Pucek Z., Wstęp, w: C. Geertz, Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Universitas, Kraków 2003.
Wilk R. R., Cliggett L., Ekonomie i kultury. Podstawy antropologii ekonomicznej, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.