Data publikacji : 2011-11-30

Efektywność gospodarowania w warunkach regulowanej konkurencji na przykładzie rynku usług komunikacji miejskiej

Bogna Sawicka



Abstrakt

Artykuł ukazuje dylematy związane ze sposobem kalkulacji rekompensaty za świadczenie usług komunikacji miejskiej, zawartym w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. W artykule wykazano, że istniejące uregulowania prawne, dotyczące ustalania wartości rekompensaty, posiadają wady zarówno w obszarze aplikacyjnym, jak i w zakresie ich zasadności ekonomicznej. Funkcjonujący w Polsce od 2009 r. model finansowania usług komunikacji nie wyzwala zachowań konkurencyjnych u operatorów, czyli zachowań prowadzących do efektywniejszego wykorzystania środków publicznych. Wśród najistotniejszych wad tego systemu wymieniono: stosowanie formuły cenowej "koszt plus", zagwarantowanie stałej stopy zwrotu z kapitału, brak konfrontacji wartości rekompensaty z cenami rynkowymi świadczonych usług, brak systemu kontroli efektywności i poziomu wykorzystywania zasobów przez operatorów. (abstrakt oryginalny)

Słowa kluczowe:

Transport publiczny, Komunikacja miejska, Usługi transportowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Sawicka, B. (2011). Efektywność gospodarowania w warunkach regulowanej konkurencji na przykładzie rynku usług komunikacji miejskiej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej W Poznaniu, 38(38). Pobrano z https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/znwsb/article/view/1367

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Wydawca
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań
e-mail: journals@poznan.merito.pl
Uczelnia
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań

O platformie:
Copyright 2022 by Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP