Globalizacja a procesy konsolidacji na światowym rynku usług komunikowania
Ryszard Ławniczak
Abstrakt
Procesy globalizacji i konsolidacji w biznesie wymusiły w pewien sposób również konsolidacją światowych agencji z zakresu usług komunikowania. Międzynarodowe i globalne agencje public relations, mediowe, marketingowe, a ostatnio także agencje badania opinii publicznej (usług specjalnych) oferujące obecnie pakiet usług z zakresu zintegrowanego komunikowania. Pojęcie to obejmuje zarówno usługi z dziedziny public relations, lobbingu, jak i reklamy, marketingu, badania opinii publicznej świadczone przez jedną firmę - konglomerat usług komunikowania w formie holdingu. W wyniku procesów koncentracji i konsolidacji kapitału liczba globalnych agencji zajmujących się komunikowaniem spadła z ośmiu w 2002 r. do sześciu w 2005 r. Na rynku pozostało obecnie sześć takich globalnych holdingów usług komunikowania, do których zaliczamy: Omnicom oraz Interpublic ze Stanów Zjednoczonych, WPP z Wielkiej Brytanii, Publicis i Havas z Francji oraz Dentsu, mające swe korzenie w Japonii. (abstrakt oryginalny)
Ławniczak, R. (2009). Globalizacja a procesy konsolidacji na światowym rynku usług komunikowania. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej W Poznaniu, 23(23). Pobrano z https://journals.wsb.poznan.pl/index.php/znwsb/article/view/1857