Data publikacji : 2021-12-30

Racjonalne i behawioralne przyczyny powstawania i wzmacniania efektu momentum

Marcin Fuksiewicz



Abstrakt

Hipoteza rynku efektywnego (EMH) jest teorią powszechnie uznawaną za prawdziwą na rynkach kapitałowych, a także walutowych i nieruchomości. Mimo jej ciągłego potwierdzania zauważalne są cykliczne anomalie łamiące jej założenia. Najważniejsza z nich, korelacja przeszłych i przyszłych stóp zwrotu (od 1 do 12 miesięcy), nazywana jest efektem momentum. Istotność tej anomalii polega na jej powszechnym występowaniu na różnych rynkach oraz możliwość jej wykorzystania do budowy strategii inwestycyjnych. W tym świetle niezwykle ważne jest poznanie przyczyn jej powstawania, wzmacniania czy osłabiania. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja dwóch grup przyczyn wpływających na efekt momentum: pierwszy, racjonalny, oparty jest na ogólnie pojętej logice, drugi, behawioralny, uwzględnia rzeczywiste, często nieracjonalne zachowania inwestorów, a tym samym rynków kapitałowych.(abstrakt oryginalny)

Słowa kluczowe:

Strategie momentum, Finanse behawioralne, Rynki finansowe, Rynek kapitałowy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Fuksiewicz, M. (2021). Racjonalne i behawioralne przyczyny powstawania i wzmacniania efektu momentum. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej W Poznaniu, 95(4). https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9361

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Wydawca
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań
e-mail: journals@poznan.merito.pl
Uczelnia
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
61-895 Poznań

O platformie:
Copyright 2022 by Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu / WSB Merito University
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP