Zgodnie z danymi raportów Polacy bardzo często podróżują po kraju, co niewątpliwie stwarza liczne możliwości biznesowe. Stacje benzynowe postrzegane jako przedstawiciele sektora handlu detalicznego są jednymi z wielu podmiotów, które próbują wykorzystać tę sytuację. Głównym celem artykułu jest identyfikacja i ocena zachowań klientów stacji paliw w Polsce pod kątem: 1) oceny motywów wyboru danego obiektu, 2) określenia, jakie transakcje pozapaliwowe są przez nich dokonywane. W artykule zastosowano metodę badawczą CAWI. Całkowita wielkość próby wynosiła 603 osoby. W celu zapewnienia reprezentatywności próby w trakcie badania udziały kontrolowano pod kątem następujących cech respondentów: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania oraz województwa. Na zachowania konsumentów może wpływać bardzo wiele czynników, uwzględnienie każdego z nich jest w praktyce niemożliwe i dlatego stanowiło to podstawowe ograniczenie badawcze. Niemniej jednak przedstawione w artykule wyniki powinny zdecydowanie wzbogacić dotychczasową wiedzę w badanym obszarze. Podstawową wartość artykułu stanowi: stworzenie autorskiej typologii stacji paliw, identyfikacja i ocena motywów konsumenckich przy wyborze danego obiektu oraz dostarczenie informacji o transakcjach pozapaliwowych dokonywanych przez konsumentów. W przypadku motywów wyboru danego obiektu do najważniejszych zaliczono: 1) dogodną lokalizację obiektu, 2) markę stacji benzynowej oraz 3) cenę benzyny i towarów sklepowych. W przypadku transakcji pozapaliwowych dokonywanych przez konsumentów najczęściej wybierane były: podstawowa oferta cateringowa/gastronomiczna, napoje alkoholowe oraz podstawowe artykuły spożywcze. Dodatkowo omówiono istotne statystycznie różnice między zidentyfikowanymi typami stacji paliw w ramach wymienionych obszarów. Wyniki przeprowadzonych badań mogą być wykorzystane przez właścicieli stacji paliw w celu dostosowania strategii marketingowych, zwłaszcza w zakresie tworzenia oferty dla konsumentów. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe:
Zachowania konsumenta, Proces decyzyjny, Motywacje konsumpcyjne, Zakup
Lewicki, M., & Zawadzki, T. (2020). W trakcie podróży: motywy wyboru obiektu oraz transakcje pozapaliwowe klientów stacji paliw w Polsce. Studia Periegetica, 31(3), 93–109. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5964
ARC Rynek i Opinia. (2017). Monitor satysfakcji klientów sieci stacji paliw. ARC Rynek i Opinia.
Diaz-Moriana, V., Clinton, E., Kammerlander, N., Lumpkin, G. T., & Craig, J. B. (2020). Innovation motives in family firms: A transgenerational view. Entrepreneurship theory and practice, 44(2), 256-287. https://doi.org/10.1177/1042258718803051