Bain and Company dla Depop. (2020). How Gen z’s empathy, awareness and fluidity are transforming
business as usual. https://depopxbainreport.depop.com/reimagining-newness
(dostęp 28.07.2024).
Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury (s. 8–9). Wydawnictwo
Sic!.
Berry, L. (1983). Relationship Marketing. W: L.L. Berry, G.L. Shostack, & G.D. Upala (red.),
Emerging Perspectives of Services Marketing (s. 25). American Marketing Association.
Biel, J. (2020). ThredUp’s Founder Shares His Formula for Developing a World-Changing Business.
https://www.netsuite.com/portal/resource/articles/business-strategy/thredup.
shtml (dostęp 28.07.2024).
Clotuche, L., & Hanon, Ch. (2023). Environmental impacts of the market for second-hand clothes.
Does buying second-hand clothes on Vinted in Belgium generates environmental benefits
(s. 19–20). School of Management, Universite catholique de Louvain.
Cuofano, G. (2024). How Does ThredUp Make Money? The ThredUp Business Model In A Nutshell.
https://fourweekmba.com/thredup-business-model/ (dostęp 28.07.2024).
Dąbrowska, A. (2015). Postawy polskich konsumentow — od konsumpcjonizmu do zrownoważonej
konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 2, 88–100.
Depop. (2023). IMPACT GOALS Kinder to people and planet. https://news.depop.com/download/
docs/Impact_Goals.pdf (dostęp 28.07.2024).
Depop. (2024a). Depop is not a platform. It’s a place. https://news.depop.com/who-we-are/
about/ (dostęp 28.07.2024).
Depop. (2024b). Depop Protecion for buyers. https://depophelp.zendesk.com/hc/en-gb/
articles/360038461713-Depop-Protection-for-buyers#depop-protection-for-buyers-0-0
(dostęp 28.07.2024).
Depop. (2024c). Keeping your account safe. https://depophelp.zendesk.com/hc/en-gb/
articles/22507833375505-Keeping-your-account-safe#h_01HSXNTKP0Q494NYGH528R8NA6
(dostęp 28.07.2024).
Depop. (2024d). Tips for parents and guardians https://depophelp.zendesk.com/hc/en-gb/
articles/360026530993-Tips-for-parents-and-guardians#tips-for-parents-and-guardians-0-0
(dostęp 28.07.2024).
Drapińska, A. (2009). Marketing relacji: istota i czynniki wpływające na sukces. Ekonomiczne
Problemy Usług, 41, 39–45, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 558, 40–41.
Fastcompany. (2021). How a used-clothing site became a $184 million tech giant. https://www.
fastcompany.com/90619485/how-a-used-clothing-site-became-a-184-million-tech-giant
(dostęp 28.07.2024).
FMI. (2024). Secondhand Apparel Market Outlook for 2024 to 2034. https://www.futuremarketinsights.
com/reports/secondhand-apparel-market# (dostęp 28.07.2024)
Frewin, E. (2023). Depop’s Genius Gen-Z Marketing. https://medium.com/digital-society/
depops-genius-gen-z-marketing-381cb1552c83 (dostęp 28.07.2024).
Gemius. (2023). Ecommerce w Polsce 2023. Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-
raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html (dostęp: 28.07.2024).
Global Data. (2023). ThredUp Resale Report 2023. https://cf-assets-tup.thredup.com/resale_report/
/thredUP_2023_Resale_Report_FINAL.pdf (dostęp 28.07.2024).
Goel, S. (2023). How does Thredup work & make money: Business Model. https://thestrategystory.
com/2023/01/17/how-does-thredup-work-make-money-business-model/ (dostęp
04.2024).
Jastrzębska, E. (2017). Gospodarka o obiegu zamkniętym — nowa idea czy stare podejście?
Dobre praktyki społeczne odpowiedzialnych przedsiębiorstw (s. 221–225). Szkoła Głowna
Handlowa w Warszawie.
Karczewska, A. (2016). Globalizacja i konsumpcjonizm jako uwarunkowania zmian i potencjalne
źrodła zagrożeń w sferze pracy. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej.
Zarządzanie, 24, 124–134.
Musiał, E. (2023 ). Algorytmy — cyfrowa technologia władzy i jej wpływ na wspołczesną
rzeczywistość edukacyjną. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 133–145.
Mysona Byrska, J. (2017). Konsumpcjonizm jako błąd mentalny (s. 136–139). Uniwersytet
Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
OLX. (2024). Re-commerce bez tajemnic. Raport OLX Know-how. https://www.raport-recommerce.
pl (dostęp 28.07.2024).
Palomo, I., & Zambrano, R.E. (2023). Gen Z’s Motivations towards Sustainable Fashion and
Eco-Friendly Brand Attributes: The Case of Vinted. Sustainability, 15(11), 8753, 5–6.
QSA Partners, Icaro Consulting dla Depop. (2022). The power of secondhand: how resale
slows consumption. https://news.depop.com/download/docs/DepopDisplacementResearch2022.
pdf (dostęp 28.07.2024).
Sira, M. (2022). Przemysłowe wykorzystanie sztucznej inteligencji na przykładzie e-commerce.
Etyka Biznesu i Zrównoważony Rozwój. Interdyscyplinarne Studia Teoretycznoempiryczne,
, 38–40.
Skowronek, I. (2011). Marketing doświadczeń jako wyznacznik wizerunku i wartości przedsiębiorstwa.
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe,
Ubezpieczenia, 46, 210–211. http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.
ekon-element-000171244859 (dostęp 28.07.2024)
ThredUp. (2022). 2022 Impact Report. https://ir.thredup.com/static-files/43fcb53d-0613-494ba070-
bbb90b714d19 (dostęp 28.07.2024).
ThredUp. (2024a). About. https://www.thredup.com/about (dostęp 28.07.2024).
ThredUp. (2024b). Get world-class resale solution. https://www.raas.thredup.com/how-it-
-works (dostęp 28.07.2024).
ThredUp. (2024c). Privacy Policy. https://www.thredup.com/legal/privacy-policy (dostęp
07.2024)
Vaayu. (2021). Vinted Climate Change Impact Report. https://press-center-static.vinted.com/
Vaayu_x_Vinted_Full_Climate_Impact_Report_2021_045f9e5c4b.pdf (dostęp 28.07.2024).
Vinted. (2023). Podsumowanie Raportu o odziaływaniu na klimat. https://press-center-static.
vinted.com/Climate_Impact_Report_Summary_PL_2023_9502afdf92.pdf (dostęp
04.2024).
Vinted. (2024). Vinted: 1 prosty pomysł dziś jednoczy społeczność liczącą 75 milionów. https://
www.vinted.pl/about (dostęp 28.07.2024).
Walotek-Ściańska, K. (2014). Homo Consensus (s. 55–56). Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
Yadin, N. (2023). How ThredUp created conscious consumers one t-shirt at a time. https://www.
thoughtleaders.io/blog/thredup-creating-conscious-consumers-one-t-shirt-at-a-time
(dostęp 28.07.2024).
Yrjola, M., Hokkanen, H., & Saarijarvi, H. (2021). A typology of second-hand business models.
Journal of Marketing Management, 37(7–8), 761–791. https://doi.org/10.1080/0267257X.
1880465
YT. (2021). GROCERY SHO PPING CURES BORE DOM. https://www.youtube.com/watch?v=cTvQ81nelRU
(dostęp 28.07.2024).