Ajzen I., The theory of planed behavior, "Organizational Behavior and Human Decision Processes" 1991.
Chlewiński Z., Kształtowanie się umiejętności, w: Psychologia i poznanie, red. M. Materska, T. Tyszka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1992.
Filipkowska A., Jurek P., Molenda N., Pakiet Kompetencyjny. Metodologia i narzędzia, Wyd. ProFirma, Sopot 2004.
Jurek P., Analiza wybranych metod oceny kompetencji zawodowych, w: Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, red. S. A. Witkowski, T. Listwan, Difin, Warszawa 2008.
Jurek P., Rzetelność i trafność pomiaru kompetencji transferowalnych z wykorzystaniem wybranych narządzi i metod, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza. Kształtowanie. Zarządzanie, red. S. Konarski, D. Turek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
Łukaszewski W., Doliński D., Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, GWP, Gdańsk 2000.
Maruszewski Т., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP, Gdańsk 2001.
Mądrzycki Т., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, GWP, Gdańsk 1996.
McClelland D.C., Testing for competence rather that for 'intelligence', "American Psychologist" 1973, No. 1.
McClelland D.C., Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews, "Psychological Science" 1998, No.5.
Polanyi M., The Tacit Dimension, Routledge, London 1966.
Reber A.S., Słownik psychologii, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
Ryle R., The Concept of Mind, Barnes and Noble, New York 1949.
Schank R.C., Abelson R.P., Scripts, Plans, Goals and Understanding, Erlbaum, Hillsdale, NJ 1977.
Spencer L.M., Spencer S.M., Competence at Work. Models for Superior Performance, John Wiley & Sons, New York 1993.
Sternberg R.J, Forsythe G.B., Hedlund J., Horvath J.A., Wagner R.K., Williams W.M., Snook S.A., Grigorenko E., Practical Intelligence in Everyday Life, Cambridge University Press, Cambridge 2000.