Burkot S., 1988, Polskie podróżopisarstwo romantyczne, Warszawa: PWN.
Butler R. 2006, Volatile demand for tourism? - We can only market efficiently to what we know, rather than to what we imagine, in: P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing Efficiency in Tourism, Berlin: Erich Schmidt Verlag, 13-22.
Deichmann J.I., Murphy B., 2018, A Survey Investigation of International Tourist Motivations and Impediments in the Republic of Croatia, E-review of Tourism Research, 15(6): 512-539.
Gaworecki W.W., 2000, Turystyka, Warszawa: PWE.
Haslebacher Ch., Varga P., Murphy H.C., 2019, Insights from images posted on social media: Examining the motivations of volunteer tourists, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 18(2): 259-273, doi.org/10.1080/15332845.2019.1558490.
Krasny P., 2009, Wprowadzenie, in: P. Krasny, D. Ziarkowski (eds.), Sztuka i podróżowanie. Studia teoretyczne i historyczno - artystyczne, Kraków: Proksenia, 5-8.
Kraś J., 2008, Początki turystyki w Polsce, Saeculum Christianum, 15(2): 165-179.
Łazarkowie M.M., 2005, Śladami historii turystyki. Od starożytności do współczesności, Lublin: Drukarnia Akademicka.
MacCannell D., 1999, The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, California: University of California Press.
Mączak A., 1984, Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa: Czytelnik.
Middleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki.
Monterrubio C., 2019, Exploring nudist festival attendance at a Mexican beach: a tourist motivation approach, Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(5): 583-594, doi.org/10.1080/10548408.2019.1604295.
Morelli M., 2007, Królewskie pałace, Warszawa: Arkady.
Niezgoda A., 1998, Hotel als touristische Anziehungskraft der Reiselandschaft, in: M. Peršić (ed.), Hotel in Tourism Destination, Hotelska Kuča' 98, Riejka: University of Rijeka, 231-241.
Niezgoda A., 1999, Rola motywacji w turystyce, Rynek Turystyczny, 13-14: 16.
Niezgoda A., 2012, Popyt turystyczny - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, in: B. Meyer (ed.), Popyt turystyczny: zagadnienia podstawowe, Szczecin: Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, 11-25.
Niezgoda A., 2013, Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań, Folia Turistica, 28(1): 91-106.
Niezgoda A., 2017, Kształtowanie wizerunku miejsc poprzez relacje z podróży- ujęcie historyczne i współczesne, Prace i Studia Geograficzne, 62(2): 125-138.
Peters M., Weiermair K., Katawandee P., 2006, Strategic brand management of tourism destinations: Creating emotions and meaningful intangibles, in: P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing Efficiency in Tourism, Berlin: Erich Schmidt Verlag, 65-80.
Pizam A., Mansfeld Y. (ed.), 2000, Consumer Behavior in Travel and Tourism, New York-London-Oxford: The Haworth Hospitality Press.
Roth P., Schrandt A., 1982, Touristik Marketing, München: Verlag Franz Vahlen.
Rudnicki L., 2010, Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Kraków: Proksenia.
Ryan Ch. (ed.), 1997, The tourist experience, London: Cassel.
Sonntag U., 2006, Volatile tourism consumer = Stable tourism market? - Market research results on the demand side of the German holiday market, in: P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing Efficiency in Tourism, Berlin: Erich Schmidt Verlag, 23-34.
Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Veblen T., 1998, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: Muza SA.
Wieczorkiewicz A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczeniu świata w podróży, Kraków: Universitas.
Winiarski R., Zdebski J., 2008, Psychologia turystyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wrześniak M., 2005, Włochy w relacjach polskich podróżników z XVI i XVII wieku, Saeculum Christianum, 12(1): 146-173.
Wrześniak M., 2010, Podróż włoska Stanisława Staszica. Kilka słów o guście estetycznym polskiego peregrynanta u schyłku XVIII wieku, Saeculum Christianum, 17(2): 129-164.
Yousaf A., Amin, I., Santos J.A.C., 2018, Tourists' Motivations to travel. A theoretical perspective on the existing literature, Tourism & Hospitality Management, 24(1):197-211, doi.org/10.20867/thm.24.1.8.